FONTTIVALINNAN TAKANA

Oot niin ihana -vauvakirjalle tunnusomaisen ilmeen antava fonttivalinta on itseasiassa yhdistelmä kolmesta eri fontista. Jokainen sana, joissa tämä hilpeä epätasainen tyyli esiintyy, on siis koottu manuaalisesti kirjain kerrallaan.

Fontti- eli kirjasinvalinnat ovat erittäin suuri osa minkä tahansa painotuotteen ilmettä. Fonteilla tehdään paitsi luettavaa tekstiä mutta niillä on myös visuaalinen olemus, joka luotsaa koko kokonaisuutta. Iltapäivälehti taitetaan aika eri fontilla kuin kiitoskortti ja siksi ne erottuvatkin toisistaan juuri oikealla, tunnistettavalla tavalla. Fontteihin kertovat myös paljon tiedostamatonta informaatiota sinulle linkittymällä esimerkiksi tiettyyn aikakauteen, suunnittelijaan tai tyylisuuntaan. Ei ole siis yhdentekevää millä fontilla Oot niin ihanankaan otsikot on on kirjoitettu.

ootniinihana_syomaan

Oikeastaan mukana on muutama fontti enemmänkin kuin nuo mainitut kolme. Leikkisän pääotsikkokombinaation lisäksi mukana on kahta muutakin fonttia tuomassa ryhtiä, selkeyttä ja erottamassa painoarvoltaan erilaisia asioita ja tekstejä. Paras yhdistelmä syntyykin usein kahdesta tai kolmesta toisiaan täydentävästä fontista vain yhden sijaan.

sanovaan_04

Kun Oot niin ihana -projekti alkoi, etsin kuumeisesti minua miellyttäviä fontteja. Graafikkona lähdin niistä liikkeelle ja halusin löytää jotain, jossa kiteytyisi koko uudenlaisen vauvakirjan olemus. Sopivaa ei kuitenkaan etsinnöistäni huolimatta löytynyt, joten päätin kokeilla jotain uutta. Halusin mukaan huolettomasti käsin kirjoitettua tunnelmaa mutta silti selkeää graafisuutta ja linjakkuutta. Mielessäni siinsi jonkinasteinen epäjärjestys mutta lisäksi fontin piti kestää myös eri koossa käyttämistä ja hyvin erilaisia ja eri mittaisia sanoja.

ootniinihana_lempparit

Nyt näkemäsi otsikot onkin koottu kolmesta eri fontista sana tai oikeastaan kirjain kerrallaan. Kolmen fontin yhdistäminen tuo kokonaisuuteen juuri sopivasti pilkettä silmäkulmaan ja samankaltaisuus fonteissa pitää paketin kasassa. Sanojen tunnelmaa voi rakentaa myös asettamalla fontteja kirjaimiin eri järjestykseen. Jos tämä joskus käännetään eri kielille, tuovat eri kielten äännepainotukset tähän omat luultavasti omat haasteensa. Ohuiden ja paksujen kirjainten suhteeseen kun vaikuttaa muukin kuin ulkonäkö. Lopullisen sanan tulee olla myös luettava ja sen osien täytyy hahmottua kielellisesti oikein. Aina sopiva kombo ei ole löytynyt ensimmäisellä eikä toisellakaan kertaa.

Hauskinta kolmen fontin kokonaisuuksien rakentamisessa onkin se kokeileminen, leikittely. Tämähän on aivan kuin palapeliä kokoaisi!

ootniinihana_11kk

Aivan samalla tavalla sinä voit leikitellä sivujen täyttämisessä vaikka osaan me teimmekin sinulle jo otsikot valmiiksi. Kokeile eri paksuisia kyniä, niistä tulee aivan erilaista jälkeä. Mitä jos osa sanoista olisikin ISOILLA kirjaimilla ja toiset ihan pikkuruisilla. Entä jos kirjoitat vinoon tai jonkin kuvituselementin reunan muodon mukaisesti. Ovatko sinun kirjaimesi kapeita, leveitä vai lennokasta kaunoa? Tekstaatko tikuilla vai piirrätkö pölkkyjä?

Katso kaikki tuotteet >

HALUAN SAADA IHANAA POSTIA

”Löysin tämän noin viisi minuuttia sitten ja OLEN TÄYSIN RAKASTUNUT!!! U.P.E.A!!!!”